فهرست بستن

پیکچر پروفایل (picture profile) چیست؟ | آشنایی کامل با کاربرد پیکچر پروفایل در دوربین

پیکچر پروفایل دوربین

استودیو عکاسی سامان – اگر تمام تنظیمات را بر عهده دوربینمان بگذاریم، یک تصویر قابل قبولی به ما ارائه می‌دهد! اما شاید با آن چیزی که در ذهن و سلیقه ما است متفاوت باشد. پس بهتر است یک سری تنظیمات را انجام دهیم و به اصطلاح «سفارش سازی» کنیم و سپس به عکسبرداری بپردازیم. یکی از تنظیمات مهم دوربین که بهتر است خودمان انجام دهیم پیکچر پروفایل است. در این مقاله استودیوی سامان بصورت اختصاصی به بررسی پیکچر پروفایلها در دوربین خواهد پرداخت.

(picture profile) پیکچر پروفایل چیست؟

یک سری تنظیمات اصلی از پیش تعیین شده مانند کنتراستcontast وضوح و یا شارپسsharps  تصویر، اشباع و تن رنگی.

 چه زمانی باید از profile Picture استفاده کنیم ؟

زمانی که می‌خواهیم از صحنه‌ای عکس بگیریم اما کنتراست خیلی بالاست ، یعنی قسمت‌های سایه عکس خیلی تیره  و قسمت‌های روشن نور زیادی دارند ، و ما نمی‌توانیم این دو را به تناسب برسانیم.

Profile picture بیشتر برای ویدیوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوربین‌ها دارای یک سری profile picture های آماده نیز  هستند که به استایل معروفند. که در دوربین های سونی  creative style و در دوربین‌های کانن picture style می‌گویند.

چند استایل معروف عبارتند از:

  •  استاندارد standard: این استایل برای اکثر تصاویر و سوژه‌ها مناسب است که تنظیمات متعادل و استاندارد دارد.
  • پورتریت portrait: این استایل برای عکاسی پرتره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لند اسکیپ landscape: این نوع استایل برای عکاسی منظره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مونوکروم monochorom: این نوع استایل عکس را به صورت سیاه و سفید ثبت می‌کند.

چرا نباید از استایل آماده دوربین استفاده کنیم؟

همانطور که ما می‌گوییم از فرمت خام raw استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری از عکس  داشته باشید که در ادیت دستتان باز باشد، در ویدیوگرافی هم بهتر است که از فرمت خام  استفاده کنید و اینجاست که پیکچر پروفایل نقشش دیده می‌شود. تصور کنید می‌خواهید از صحنه فیلم بگیرید که کنتراست نوری ، خیلی بالاست و نقاط سایه تصویر خیلی تیره و نقاط روشن تصویر خیلی زیاد از حد روشن است. اینجاست که باید از پیکچر پروفایل استفاده کنید!

 دلیلش هم این است که با استفاده از (picture profile)پیکچر پروفایل‌ها می‌توانید داینامیک رنج (dynamic range) بالاتری داشته باشید. که در مرحله ادیت دستتان بازتر است و می‌توانید تغییرات خیلی بهتری را روی تصویر داشته باشد و کیفیت خروجی بالاتری از آن در بیاورید همیشه هم نیازی نیست که از (picture profiles) پیکچر پروفایل‌ها استفاده کرد. زمانی که کنتراست نوری تصویر خیلی بالاست و شما جزئیات کافی از تصویر را نمی‌توانید ثبت بکنید نیاز است که از پیکچر پروفایل استفاده کنید اما زمان‌هایی هم هست که تعداد تصاویرتان خیلی بالاست و می‌خواهید خیلی سریع تصویرتان را آماده کنید، اینجاست که می‌توانید از استایل استاندارد استفاده کنید تا کارتان را زودتر راه بیندازد که در مرحله ادیت خیلی وقتتان را نگیرد.

چه زمانی باید از( picture profile)پیکچر پروفایل استفاده کنید و چه زمانی نباید استفاده کنید!

*این مسئله برمی‌گردد به دو سوال:

اول اینکه آیا صحنه‌ای که می‌خواهیم از آن تصویربرداری کنیم، داینامیک رنج بالایی دارد یا خیر؟

 اگر داینامیک رنج(dynamic range)و کنتراست(contrast ) نوری خیلی بالا باشد و بخواهیم جزئیات  را در تصویرمان داشته باشیم بهتر است که از (picture profile)پیکچر پروفایل استفاده کنیم و در مرحله ادیت نور شارپس(sharp) رنگش را تنظیم کنیم. اما اگر تصویررتان کنتراست نوری بالایی ندارد:« برای مثال در عکاسی محصول ما همه چیز را چیده‌ایم چیدمان نورمان را انجام داده‌ایم و تصویرمان یک تصویر کاملاً بی‌نقض است» اینجا نیازی نیست که از پیکچر پروفایل استفاده کنیم ، بلکه می‌توانیم از همان استایل استاندارد دوربین به نتیجه مطلوب برسیم.

دومین مسئله این است که چقدر زمان نیاز داریم که بتوانیم تصاویر را آماده کنیم؟

اگر کنتراست نوری تصویرتان خیلی بالا نباشد لزومی به استفاده از (picture profile)پیکچر پروفایل‌ها نباشد و زمان کافی برای این کار ندارید می‌توانید از حالت استاندارد استفاده کنید اما اگر زمان کافی داریم و عجله‌ای برای آماده کردن تصاویر نداریم بهتر است که از حالت پیکچر پروفایل استفاده کنیم. که در مرحله ادیت با حوصله تصویرمان را ادیت کنیم.

از کدام پیکچر پروفایل استفاده کنیم؟

و اما سوال اساسی و مهمی که مطمئناً خیلی ذهنتان را مشغول کرده ، این است که سرانجام از کدام پیکچر پروفایل استفاده کنیم؟

 این قضیه بسیار مفصل است که نیازمند توصیهات بیشتری است و باید در مطلبی جداگانه به آن پرداخت. اما ۴ (picture profile)پیکچر پروفایل را به شما معرفی می‌کنم که می‌تواند در اکثر موارد کارتان را راه بیندازد!

  • (standard picture profile )پیکچر پروفایل استاندارد

 همانطور که گفتیم اگر زمان کافی ندارید و می‌خواهید عکستان را زودتر آماده کنید و یا تعداد عکس‌هایتان خیلی بالاست و همچنین کنتراست تصویرتان خیلی بالا نیست و داینامیک رنج  (dynamic range) بالایی ندارید می‌توانید از این ) picture profile) پیکچر پروفایل استفاده کنید. ترجیحاً از پیکچر پروفایل‌های دیگر مثل پورتریت(portrait) لندسکیپ (landscape) و و مونوکروم (monochorom )استفاده نکنید بهتر است که از پیکچر پروفایل استاندارد (standard picture profile)استفاده کنید. به این دلیل که همه چیز را در یک حالت متعادلی تنظیم کرده و بعد می‌توانید در مرحله ادیت یک سری چیزها را تغییر دهید و تصویرتان را بهتر کنید

سه حالت پیکچر پروفایل (picture profile)که با استفاده از آنها می‌توانید تصاویر قابل قبولی در بیاورید:

  •  حالت CINE2  و CINE 4 که به حالت‌های سینمایی نیز معروفند

این (picture profile ) ها داینامیک رنج (dynamic range) تقریباً بالایی را به شما می‌دهند و کنتراست (contrast) تصویر را تقریباً پایین می‌آورند و رنگ‌ها را تا حدودی به شما نشان می‌دهند , که در مرحله ادیت نیازی نیست که خیلی عکس را نسبت به تصاویر لاگ تغییر دهید, که به آن یک حالت نیمه  خام نیز می‌توان گفت.

  • HLG

که به  نسبت CINE تصاویری با کنتراست contrast تقریباً کمتری را می‌دهدو dynamic range داینامیک رنج بالاتری را ثبت می‌کنند و به تبع شارپس sharpsکمتری هم دارد که باید  در مرحله ادیت بیشتر روی عکستان کار کنید.

  • S_log

از بالاترین dynamic range داینامیک رنج دوربینتان استفاده می‌کند و تصاویر flat به شما ارائه می‌دهد و شارپس sharps خیلی کمی  از تصویر به شما میدهدو در مرحله ادیت شما باید کالرگریدینگ colour grading انجام دهید و در کل یک ادیت کاملاً کامل انجام دهید که همه چیز تصویر دست خودتان است، چرا که یک تصویر کاملاً خام به شما تحویل می‌دهد!

همانطور که دیدید picture profile  پروفایل پیکچرها خیلی کاربرد دارند و می‌توانند بسته به شرایط و زمانی که داریم و طبق شرایط نوری و کنتراست تصویر از پروفایل پیکچر استفاده کنیم و گاهی اوقات نیز شاید لازم نباشد که از آنها استفاده کنیم .

جمع بندی:

پیشنهاد من این است که اگر می‌خواهید از پیکچر پروفایل  picture profile بیشتر استفاده کنید و بیشتر با آنها کار کنید همزمان با استفاده از پیکچر پروفایل کالر گریدینگ را هم یاد بگیرید و بیشتر حرفه‌ای شوید چرا که با هم خیلی در مرتبطند و همانطور که تنظیمات پروفایل پیکچر را تغییر می‌دهد باید با کالر گریدینگ و مرحله پست پروداکشن (post production)هم آشنایی کافی داشته باشید برای این کار می‌توانید از برنامه Premier pro و Davinci Resolve برای کالرگریدینگ colour grading استفاده کنید . خصوصا Davinci Resolve که در این زمینه خیلی قدرتمند است و با مجموعه اینها میتوانید  یک تصویر خیلی خوب خروجی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *