فهرست بستن

«ناحیه فوکوس»دوربین چیست؟ | آشنایی با عملکرد Focus Area

ناحیه فوکوس دوربین focus area

استودیو عکاسی سامان – برای تنظیم دقیق تر فوکوس دوربین، گزینه ای در دوربین های عکاسی وجود دارد به اسم focus area یا «ناحیه فوکوس» که در این مقاله کوتاه قصد دارم به آن بپردازم. با من همراه باشید.

Focus area محدوده‌ای از کادر تصویر را که می‌خواهیم در آن فوکس اتوماتیک انجام شود برای مان تعیین می‌کند.
بطور کلی ۵ حالت focus area داریم:

حالت اول: wide

این حالت کل کادر را در نظر می‌گیرد و سوژه در هر قسمتی از کادر که باشد فوکس بر روی آن انجام خواهد شد.
حالت wide از همه حالت ها پرکاربردتر است و برای سوژه‌هایی که نامنظمند و قابل پیش‌بینی نیستند و در هر جایی از کادر ممکن است قرار بگیرند بهترین گزینه است!

حالت دوم: zone

در این حالت یک ناحیه نسبتا بزرگ از کادر را می‌توانید انتخاب کنید و دوربین روی هر سوژه‌ای که در آن ناحیه قرار بگیرد می‌تواند فوکوس کند. این حالت ۹ ناحیه دارد ، که می‌توانید با جویستیک دوربینتان انتخابش کنید.

حالت سوم: center

حالت مرکزی یا center همانطور که از عنوانش پیداست، روی هر چیزی که در وسط کادر قرار بگیرد فوکس می‌کند!
اگر سوژه‌ موردنظر شما همیشه در وسط کادر ثابت است این حالت بهترین گزینه است.

حالت چهارم: Spot

این حالت بر ناحیه محدودی از کادر فوکس می‌کند و در ناحیه انتخابتان می‌توانید سه سایز مختلف داشته باشید.

S: کوچک

M: متوسط

L: بزرگ

حالت پنجم: Expand Spot

تقریبا شبیه به حالت قبلی ست. با این تفاوت که کادر بزرگتری را اطراف ناحیه فوکس قرار می‌دهد که اگر دوربین نتوانست در آن ناحیه فوکس کند بر ناحیه‌های اطراف غالب باشد.

دو نکته مهم:

برای سرعت عمل بهتر هنگام عکاسی یا فیلمبرداری، یکه custom key یا همان کلید میانبر را برای focuse area تنظیم کنید تا زمانی که به آن نیاز داشتید بتوانید در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهید و دسترسی به آن برایتان آسان‌تر باشد!
برای انجام این کار دکمه menu دوربین را بزنید و سپس:

MENU →  (Setup) → [Operation Customize] → Assign [Switch Focus Area] to any desired key with [Custom Key Setting] or [Custom Key Setting]

نکته دوم: focus area را به حالت‌هایی که به کارتان می‌آید محدود کنید در این صورت زمان کمتری را از دست میدهید و سریعتر میتوانید گزینه‌ای که می‌خواهید را انتخاب کنید. برای اینکار:

MENU →  (Focus) → [Focus Area] → [Focus Area Limit] → (حالت های موردنیاز را تیک بزنید) [OK].

focus area limit

کلام آخر:

ناحیه ی فوکوس در همه برند های دوربین تعبیه شده است و فقط عناوین متفاوتی دارند و حدودا عملکردهایشان شبیه به یکدیگر است. هرکدام از حالت های focus area درصورت استفاده در موقعیت مناسب، میتوانند به شما کمک کنند تا خروجی بهتری داشته باشید به شرطی که بدانید که از کدام حالت در کدام موقعیت عکاسی یا تصویربرداری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *